Verjaardag vieren op de Amsterdamse grachten binnenkort verboden!

februari 5, 2019 Uit Door admin

Als het aan de Gemeente Amsterdam ligt wordt het met je vrienden en familie varen in de Amsterdamse grachten vanaf 1 april 2019 flink aan banden gelegd. Als de gemeente haar zin krijgt mag er straks nog met maximaal 12 gasten gevaren worden. De Stichting Pleziervaart is tegen deze maatregel en wil haar stem namens de Amsterdamse botenbezitters laten horen.

Stel je eens voor: op een mooie zomerse middag gezellig je verjaardag vieren door te gaan varen met je familie, vrienden en collega’s zoals je dat al jaren doet. Maar nog voordat je een rondje kunt gaan varen moet er eerst geloot gaan worden, wie mag er deze keer mee? Want varen met meer dan 12 gasten aan boord is straks gewoon verboden en je gaat bekeurd worden! Fijn verjaardagscadeau…

Het is bijna niet te bevatten, maar als deze maatregel er komt, wat zeker het geval is als het aan de gemeente ligt, dan is het over en uit met de traditionele Amsterdamse sfeer op de grachten. Via de Stichting Pleziervaart wordt getracht om de gemeente te overtuigen dat met deze maatregel de Amsterdamse botenbezitter in het hart getroffen wordt. We sluiten het Vondelpark toch ook niet af voor groepen groter dan 12 personen?

De maximaal 12 personen aan boord regel is niet het enige dat de gemeente van plan is. Ook wil de gemeente een mogelijke verdubbeling van het liggeld in de planning zitten. Of wat te denken van een avondklok zodat er tussen 23:00 en 07:00 niet meer gevaren mag worden. En het is écht geen grap, ondanks de geplande invoerdatum van 1 april 2019.

Tot 6 februari 2019 is er een mogelijkheid om via het inspraakformulier bezwaar te maken tegen de voorgestelde maatregelen voordat de gemeente de gehele Nota Varen deel 1 zal gaan behandelen. De Stichting Pleziervaart haar visie op deze Nota Varen deel 1 getracht bondig samen te vatten.

De Stichting Pleziervaart heeft jullie hulp nodig om bij de gemeente ook vertegenwoordigd te kunnen zijn. Schrijf je alvast in voor onze nieuwsbrief en we houden je op de hoogte!